Aboneaza-te pe e-mail

Culorea !! Urmatoarea resursa limitata ?

Culoarea ne ghideaza la tot pasul. Majoritatea oamenilor retin usor obiectele din jurul lor datorita culorilor pe care acestea le au. Acelasi lucru se intampla si in mintea consumatorului care retine marca datorita culorilor logo-ului acesteia (dar nu numai), astfel majoritatea oamenilor asociaza portocaliu - Orange, rosu - Coca Cola, verde - Cosmote si lista de exemple poate continua.Imaginati-va o lume in alb si negru ! Chiar daca lucrurile din jurul nostru au nu numai culori diferite ci si forme diferite ne-ar fi mult mai greu sa le distingem doar dupa forma pe care acestea o poarta.Ca si designer este important sa fi constient de trendurile culorilor si cum sunt ele aplicate in conceperea ambalajelor diverselor produse. Ce este intr-adevar discutat de designerii din intrega lume sunt limitarila fixate pe o culoare. Culoarea este o resursa libera ca si aerul pe care il respiram. Paleta de culori se ingusteaza insa pe zi ce trece.Aceasta poate afecta infiintarea designului pentru orice, de la website la fashion.Soarta intregii afaceri si poate miliarde de euro sunt in cursa pentru a alege varianta cea mai potrivita. Vom vedea cum culoarea devine urmatoarea resursa limitata.

Limita : Un singur spectru pentru toata lumea!


Spectrul vizual

Culoarea este limitata de ceea ce vad ochii nostrii.Numim culoare percepţia de către ochi a uneia sau a mai multor frecvente de lumina.La un capat al spectrului se afla culoarea rosie si la celalalt culoarea albastra. Tot ceea ce este intre ele sunt culorile pe care le gasim in natura. Totusi spectrul pe care il avem este limitat. Inca avem o multime de alegeri cand vine vorba de culoare,dar acest lucru se poate schimba curand.Pantone este o firma care detine un adevarat monopol in domeniul culorilor.Fiecare culoare pe care ai vazut-o vreodata folosita a fost indexata si numita de catre Pantone.Sistemul Pantone permite de exemplu, pentru o anumita agentie de design din Chicago sa fie sigura ca o culoare pe care ei au specificat-o este printata exact intr-o revista publicata in Europa si arata la fel la spotul tv creat de o firma din LA.

Bataia pentru culori !

Pentru companii, culoare a devenit un element foarte important.De cele mai multe ori culorile reprezinta cum recunosti sau asociez un produs de marca.Cercetarile de marketing au descoperit ca 80% din informatia vizuala este asociata culorilor. Nu este vorba numai de verde (green), rosu (red) , albastru (blue) sau roz bon-bon (magenta). Este Starbucks - green, Coke - red, Gap - blue, T-Mobile - Magenta.

Mai jos este prezentat un grafic din 2003, prezentat de catre revista WIRED care arata legatura dintre marci si culoarea aleasa de acestea.


Click pe poza pentru a vedea la intrega dimensiune.

T-Mobile, operator de telefonie mobila si servicii de internet detine drepturile asupra culorii ''magenta'' ( culoarea brandului lor). Ei au pus in aplicare drepturile pe care le detin asupra culorii lor dand in judecata mai multe companii care au facut uz de aceasta culoare si chiar blogul Engadged Mobile (cel mai recent).Pentru a clarifica cele mentionate mai sus, orice companie ca si T-Mobile pot sa isi inregistreze marca in sectorul industriei in care actioneaza. Exact la fel cum T-Mobile detine drepturile culorii magenta in sectorul telecomunicatiilor.Aceasta inseamna ca nu poti folosi culoarea magenta in jurul a nimic ce are de-a face cu telefonia mobila si de asemenea nimic legat de internet.

Unele companii au de asemenea marca inregistrata actualul nume al culorii folosite. UPS este una din cele mai cunoscute companii din lume. Ea expediaza produse comandate din intreaga lume la usa noastra.Ei au nu numai marca inregistrata ci si sloganul folosit : "Ce poate face maro pentru voi ?" ( What can Brown do for you ?)

Operatorul de telefonie mobila si servicii de internet Orange de asemenea foloseste culoarea orange atat la logo dar este si marca inregistrata fiind nu numai culoarea companiei ci si numele utilizat de aceasta pentru serviciile furnizate.

Fiecare companie incearca sa protejeze identitatea brandului pe care l-au creat, in care au investit foarte mult capital. Pe de alta parte, exista designeri si artisti care incearca sa creeze o munca de calitate cu o paleta limitata de culori. Exista de asemenea frica ca la un anumit punct, cele mai bune nuante de culori vor fi luate si nu vor mai fi culori la fel de reusite ramase designerilor. Cum ar putea fi posibil acest scenariu ? Asa cum probabil nimeni nu si-ar fi imaginat ca ar putea fi actionat in instanta doar pentru folosirea culorii mangenta detinuta de T-Mobile.

sursa :http://sixrevisions.com

0 comments: